Help Stichting Democratisch Recht Albergen om een veilig en leefbaar Albergen te behartigen.

—————————–——
>> KLIK HIER VOOR ONS PDF BESTAND <<
—————————–——

Samen staan we sterk voor een veilig en leefbaar Albergen!
Doneer! Je bijdrage is meer dan nodig!

 

St. Democratisch Recht Albergen
KVK: 87914573
Bank: NL34RBRB8837076363

stichtingdra@outlook.com

 

 

LANCERING #WOZ ACTIE Albergen!

—————————–——
Als het goed is, heeft u onlangs de WOZ beschikking 2023 ontvangen van de Gemeente Tubbergen. Gezien de algemene stijging van de WOZ waarde kunnen we er vanuit gaan dat er GEEN rekening is gehouden met de komst van het AZC. Uiteraard is menig huis al aanzienlijk omlaag gegaan in waarde, door de onvermijdelijke vestiging van het AZC in Albergen en de negatieve berichtgeving in de media. Maar dit zien we nog niet terug in de opgelegde WOZ beschikkingen! Het moet niet onderschat worden, wat de mogelijke gevolgen van (langdurige) vestiging van het AZC voor de verkoopbaarheid van uw woning en daarmee de waarde van het onroerend goed kan betekenen!! >> Dit kan afhankelijk van de situering om flinke bedragen per woning gaan <<

TIJD VOOR ACTIE!!!

—————————–——
Daarom wijzen wij jullie op de mogelijkheid om bezwaar te maken omwille van deze reden. Punt van aandacht: Check eerst uw woningwaarde op het taxatieverslag via https://www.tubbergen.nl/woz

Voor het gemak hebben we een voorbeeld bezwaar brief opgesteld (zie onderstaand). Het enige wat u hoeft te doen, is uw eigen gegevens invullen en de brief te sturen of mailen naar de gemeente Tubbergen. De in de brief vermelde hoorzitting houdt in dat de gemeente telefonisch contact met u zal opnemen om het bezwaar en de gronden van het bezwaar te bespreken. Dit kunt u naar eigen keuze wel of niet laten staan. Succes! #actievoerjesamen

Het gaat om het signaal, voor nu maar zekers voor de toekomst. Verwacht geen wonderen, maar niet geschoten is altijd mis.

—————————–—————————–
Bezwaarschrift WOZ
Aan de Gemeente Tubbergen
T.a.v. de heffingsambtenaar
Postbus 30
7650 AA TUBBERGEN

Betreft: Bezwaarschrift WOZ-beschikking 2023
Datum: [vul datum beschikking in]
Nummer: [vul nummer beschikking in]
Betreft: object [vul adres in van woning waar beschikking over gaat]

Geachte heer of mevrouw,

Ik ontving van u bovengenoemde WOZ-beschikking 2023, met waardepeildatum 1 januari 2022.

Naar mijn mening heeft u de waarde te hoog vastgesteld.

Om de volgende redenen maak ik bezwaar:
• AZC in Albergen

Bij het bepalen van de waarde is er geen rekening gehouden met de actuele situatie zoals die geldt op 1-1-2023:
• Ernstige waardevermindering woning door (onvermijdelijke) komst AZC, het negatieve sentiment dat daaruit afstraalt en invloed op de leefomgeving en het dorp Albergen en omgeving.

Naar mijn mening zou de waarde van mijn woning vastgesteld moeten worden op € [ vulbedrag in ]

Mocht u het voornemen hebben mijn bezwaar af te wijzen dan verzoek ik gehoord te worden.

Hoogachtend,
………….
[Uw naam]
[Uw straat en huisnummer]
[Uw postcode en plaats]
[Uw e-mailadres]
—————————–—————————–

 

‘De achterban’ wist al lang dat er een toneelspel is gespeeld! We hebben hier meerdere keren aan gerefereerd via o.a. www.azcalbergen.nl (zie tekst onder 1. Proces, communicatie en besluitvorming) én tijdens onze discussieavond afgelopen sept. 2022. We konden dit feit ook checken en uit het pleidooi halen van onze landsadvocaat (inzake rechtszaak ’terugdraaien koop hotel door eigenaresse’). MEDIA LUISTER OOK NAAR BURGERS en andere bronnen! Zij weten hoe de vork in de steel zit. Eindelijk pakt de media het op!

B&W en gemeenteraad laat zien – als jullie werkelijk zo verrast waren – dat jullie een ruggengraat hebben en laat je de de loef niet afsteken: blokkeer en annuleer dit waanzin plan en herwin vertrouwen.

De achterban had de gemeenteraad al veel eerder op de hoogte gesteld! Waarom zijn er niet eerder kritische vragen gesteld? Waarom moest het voorbereidingsbesluit er in sneltrein vaart af? De achterban had al belastende info sinds september 2022 (!) en heeft de gemeenteraad op de hoogte gebracht, info gedeeld tijdens de info- en discussieavond én online op www.azcalbergen.nl. Wij rekenen ook op de controlerende en corrigerende rol van de gemeenteraad! Blokkeer en annuleer dit waanzin plan en herwin vertrouwen.
————————————————————

📣 Antwoorden op uw vragen📣
>> Reactie op antwoorden van Achterban Albergen <<

>> Vragen en antwoorden door de Gemeente <<
>> Begeleidende brief college <<

➡️ Bovenstaand de beantwoording op de ingezonden vragen en vragen uit de zaal. Deze zijn beantwoord en gegroepeerd door de Gemeente Tubbergen. Tevens een begeleidende brief van het college. Onderstaand de ingezonden vragen door de Achterban Albergen (origineel en onbewerkt):

>>> 411 ingezonden vragen AZC Albergen <<<

 

📣 Een korte AZC Albergen update.📣

 

➡️ We zitten midden in het proces om tot een goede bestuursovereenkomst te komen. Harde afspraken over de eindigheid als belangrijkste, met daarnaast heel veel zaken meer zoals veiligheid, toetsing etc. (en er komt nog steeds meer bij). Het gaat al met al nog wel een aantal weken duren.

➡️ We laten de overeenkomst extern juridisch toetsen. Ook voor het COA is dit een nieuwe situatie, want normaal sluiten ze deze overeenkomsten rechtstreeks met de gemeente. Nu zit er een hele delegatie uit het dorp (dorpsraad/buurt/kerngroep/achterban) bij zowel de bestuursovereenkomst als het veiligheidsplan extra mee te praten. Volgende afspraak met gemeente is over drie weken.

➡️ Ondertussen is de stichting “Democratisch Recht Albergen” opgericht om bepaalde juridische zaken t.a.v. het AZC en kosten die we maken te kunnen behartigen.

➡️ De aanvraag van de vergunning door het COA laat nog even op zich wachten, omdat door de stikstof uitspraak van de rechter onlangs, ook voor Albergen er een nieuwe stikstofberekening moet worden gemaakt. Dit wordt sowieso na 22 november omdat het hiervoor benodigde rekenmodel (aerius) dan pas weer actueel is.

➡️ Tevens is toegezegd dat binnen enkele dagen het antwoord op de 411 vragen te verwachten zijn. Nadere informatie volgt.
 

[PDF] 411 vragen omtrent AZC Albergen (klik hier)

 

 

OPROEP bijwonen raadsvergadering dinsdag 25 okt. om 19:30 uur. KOMT ALLEN! U wordt in het ootje genomen!

PAS OP: einddatum AZC is NIET definitief!

A.s. dinsdag 25 oktober 19:30 uur staat tijdens de openbare raadsvergadering ‘het intrekken van het voorbereidingsbesluit’ op de agenda. Als deze wordt ingetrokken, dan zijn we geen gelijkwaardige gesprekspartner meer voor COA en ons college van B&W en komen we nooit tot een goede en solide bestuursovereenkomst. Voor dat het voorbereidingsbesluit kan worden ingetrokken moet er eerst een bestuursovereenkomst liggen met daarin de juiste belangen voor Albergen en omgeving. Een overeenkomst waarin definitieve eindigheid onomstotelijk vast staat en voorwaarden worden gesteld voor veiligheid en leefbaarheidDat is nu niet het geval!

Het COA en ons college van B&W hebben tot op heden laten zien vanuit andere belangen te handelen dan die van een solide bestuursovereenkomst met daarin juridisch bindende afspraken over een einddatum en uw en onze veiligheid. We kunnen daarom niet vertrouwen op mondelinge toezeggingen en rooskleurige interpretaties, terwijl afspraken juridisch niet goed zijn ingekaderd.

Handhaven van het voorbereidingsbesluit totdat er een solide bestuursovereenkomst is, is de enige strohalm die er voor kan zorgen dat we een serieuze gesprekspartners zijn voor COA en ons college van B&W en ervoor kan zorgen dat een ieder zich aan de afspraken houdt. Opheffen van het voorbereidingsbesluit kunnen we daarom NIET laten gebeuren, want ons college van B&W en het COA hanteren een andere agenda, dan het borgen van de belangen van de omwonenden en inwoners van Albergen.

Het gaat over de toekomst van uw dorp! Kom dus allemaal massaal naar de gemeenteraadsvergadering in Tubbergen om te laten zien dat u tegen het intrekken van het voorbereidingsbesluit bent, zolang er nog geen solide bestuursovereenkomst is. We mogen onze stem niet verloren laten gaan. Eerst een goede bestuursovereenkomst waar een ieder zich in kan vinden, daarna pas intrekken van het voorbereidingsbesluit, niet andersom! De gemeenteraad, het hoogste orgaan van onze lokale overheid heeft de sleutel en kan het voorbereidingsbesluit handhaven of verwijderen.

In aanloop naar én tijdens de informatie- en discussieavond op 26 september jl. hebben omwonenden en inwoners van Albergen massaal vragen ingediend. Door te klikken op onderstaand PDF bestand kunt u zien welke vragen er gesteld zijn. Het college van B&W heeft toegezegd de vragen open en eerlijk te zullen beantwoorden. We wachten echter nog steeds op de antwoorden op uw en onze vragen. Wij zijn van mening dat ook deze vragen eerst beantwoord moeten worden, voor het voorbereidingsbesluit kan worden opgeheven.

[PDF] Vragen inwoners Albergen omtrent AZC Albergen (klik hier)

Onderstaand tevens een ingezonden stuk: een interessant verdiepingsdocument geschreven door een Albergenaar.

[PDF] De taak van de rijksoverheid

 

Onderstaand de belangrijkste thema’s van de informatie- en discussieavond van 26 september jl. met intro’s en verdiepingen. De moeite waard om te lezen! 

1. Proces, communicatie en besluitvorming

Op 16 augustus werd Albergen overvallen met het nieuws over de komst van een permanent AZC in onze kleine gemeenschap. Het gemeentebestuur reageerde eveneens enorm verbaasd en geschokt. Later bleek echter dat de gemeente al veel eerder met rijksoverheid en het COA heeft gesproken over een AZC in Albergen. Onder de bewoners ontstond grote twijfel, of beter gezegd onvrede, over de rol die het gemeentebestuur in deze voorgesprekken heeft vervuld.

De Gemeente Tubbergen frustreerde blijkbaar ’t Elshuys al meer dan 2 jaren met de zoektocht naar een andere invulling of ruimtelijke plannen, vandaar de gang – uit noodzaak – vanuit de makelaar van de eigenaresse naar het COA. Sinds april dit jaar zijn er gesprekken geweest tussen B&W en COA over de locatie Elshuys om deze om te bouwen tot permanent AZC. De gemeenteraad is blijkbaar hierover nooit door B&W op de hoogte gebracht. Ook de dorpsraad werd niet betrokken en wist van niets. B&W heeft tijdens het proces tot 2x toe de waarschuwing over de mogelijke inzet van de dwangmaatregel, willens en wetens van het COA in de wind geslagen (8 juni en 21 juni jl.)Het COA heeft aangegeven dat bij geen medewerking, men het ruimtelijke ordeningsinstrument in zou gaan zitten. Onze burgemeester gaf tijdens de informatieavond aan ‘dat ze nog nooit van het instrument had gehoord’, toen ze ‘werd overvallen’ door Van der Burg (viel gezien bovenstaand relaas echter te verwachten). Dit is niet de waarheid en klopt niet, aangezien B&W zelfs 2x is gewaarschuwd door het COA dat men het instrumentarium in zou gaan zetten, bij uitblijven van reacties e/o medewerking. Nadat de eigenaresse een bieding van het COA kreeg, heeft zij via de makelaar, bij de gemeente nog ambtelijk overleg gevoerd of men niet liever zorgfunctie had, dan een AZC. Een andere potentiële koper, wilde namelijk ook statushouders opvangen, gecombineerd met hotel en zorg. Het COA heeft zelfs op een werkdag tot 5x toe de burgemeester proberen te bereiken en bronnen uit COA leren ons dat B&W vrijwel onbereikbaar was voor hen. B&W was ons inziens, dus volledig op de hoogte en het hoogste orgaan, de gemeenteraad, werd toen al structureel overgeslagen. Deze trend lijkt zich voort te zetten, bijvoorbeeld bij de wonderbaarlijke deal met van der Burg die in een achterkamer is beklonken, buiten de raad om. Maar ook 16 september jl. is daar een toonbeeld van! Door te vragen om eindigheid, door simpelweg het sturen van een simpele e-mailtje. Geen persoonlijke inzet van burgemeester of wethouder blijkt, maar een eenvoudig mailtje, met een slotzinnetje om te vragen naar eindigheid. Zo eenvoudig, dat deze mail met één woord, met nee was te beantwoorden. Dit noemen wij geen onderhandelen! En uiteraard, het op 19 september jl. ondertekenen van de kaderovereenkomst, wederom zonder inspraak van raad of burgers, met daarop een verkeerde datum van 13 september jl. doet vele vragen rijzen. Als kers op de taart zagen we het interview van de Burgemeester in het NRC. Een artikel, dat in de belevenis van vele bewoners van Albergen, vol met onwaarheden staat, van een volksvertegenwoordiger die mijlenver van haar burgers afstaat. Daarnaast speelt ook nog het feit dat er een voorbereidingsbesluit ligt, en er momenteel feitelijk niets gewijzigd mag worden op deze locatie tot nadere orde. Door naïviteit en onkunde is de gemeente, ons inziens, feitelijk de directe oorzaak van de problematiek, met als gevolg de pilot vanuit het rijk, die is gestart in Albergen. B&W moet én kan dit eenvoudig oplossen door een tijdelijke vergunning van maximaal 3 jaren te verlenen. Dit tezamen met meerdere evaluatiepunten en met inspraak van burgers en duidelijke kaders. Bij niet nakomen van afspraken of excessen zou directe sluiting moeten volgen.

Het gevoel van teleurstelling werd alleen maar versterkt door de onderhandelingen die vervolgens tussen college en de staatssecretaris plaatsvonden. Al na één onderhandeling werd een akkoord bereikt, zonder overleg met omwonenden en gemeenteraad en zonder het vaststellen van een einddatum. Een akkoord dat door onze bestuurders als een overwinning gevierd leek te worden. Ook de gemeenteraad leek zich neer te leggen bij het volledig voorbijgaan aan de 2 belangrijkste punten in hun motie en het eerder in werking gestelde voorbereidingsbesluit. De onvrede onder de inwoners sloeg om in boosheid, frustratie en totaal verlies van vertrouwen. Dat is ook op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt met verschillende acties. Deze meer dan heldere signalen, met een overduidelijke boodschap ‘geen eind = geen deal’, werden door de burgemeester volledig genegeerd. Op 19 september tekende zij heimelijk een kaderovereenkomst met de staatssecretaris en het COA. Daarmee bereikte ons vertrouwen een absoluut dieptepunt. Het tekenen onder een verkeerde datum versterkte ons gevoel van onbetrouwbaarheid of zelfs ‘sjoemelpraktijken’. Onze eerste vraag op de infoavond, aan burgemeester en wethouder was daarom: “Heeft het überhaupt nog zin dat wij hier zitten, want tot op heden bent u doof geweest voor al onze bezwaren en argumenten?”

2. Leefbaarheid en veiligheid

Al jarenlang behoort Tubbergen tot de meeste veilige gemeenten van Nederland, vaak zelfs op plek 1. We kennen elkaar, letten op elkaar en helpen elkaar. De kernwaarden van het eeuwenoude Noaberschap worden ons nog steeds met de paplepel ingegoten. Vanuit dat principe wordt Albergen door alle inwoners, ervaren als een bijzonder fijne en veilige plek om te wonen en te leven. Een groot deel van onze jeugd wil per se in ons dorp blijven wonen en moet alles op alles zetten om een eigen woonruimte in ons dorp te bemachtigen.

De gemeente Tubbergen is de veiligste en minst criminele gemeente van Nederland. Uit het rapport “uit de startblokken” van het CBS blijkt dat ± 4 tot 8% van de niet-westerse manlijke asielzoekers verdachte in een misdrijf. Dit houdt ons inziens dus in dat er op 150 asielzoekers ongeveer 6 tot 12 criminelen zijn. Ter vergelijk: het percentage personen met een Nederlandse achtergrond dat als verdachte van een misdrijf wordt aangemerkt is 0,6% (Bron: Rapport incidenten en misdrijven op en rond COA-locaties 2019). Deze strafbare feiten worden gepleegd op alle COA-locaties, niet alleen bij het aanmeldcentrum in ter Apel. Er zal in Albergen dus ook sprake zijn van een toename van de criminaliteit en afname van veiligheidAanvullend is er het feit, dat vele vergrijpen rondom een AZC niet meer worden gemeld en/of in de doofpot worden gestopt door zowel COA als de centrale overheid. Diefstal in de omgeving van AZC’s wordt door COA vergoed, maar wij zien dat als afgekocht. De vraag die rijst is, welke voorzorgsmaatregelen er worden genomen om deze criminaliteit te beteugelen? Winkeldiefstal is volgens COA geen misdaad, kregen we te horen tijdens de informatieavond. In Albergen en Gemeente Tubbergen beleven we een winkeldiefstal zeker als misdaad. Hoe kunnen we zoveel mogelijk waarborgen dat Albergen zijn eigen karakter en identiteit behoudt, met een leefbaar en veilig klimaat? Er wordt gesproken over een driehoek qua veiligheid en overleg tussen gemeente, politiek en COA. Een vierkant lijkt ons beter, waar ook dorpsgenoten en buurtbewoners bij betrokken zijn. Tot nu toe hebben wij dorpsbewoners er geen vertrouwen in dat de waarheid gesproken zal worden door de overheid en het COA. Dit blijkt ook helaas de waarheid, gezien ervaringen en berichtgeving over andere AZC’s. Ook gaat B&W in Tubbergen niet vrijuit, gezien haar prestaties de laatste maand. Als er een nieuwe woonwijk wordt gerealiseerd is er ook geen veiligheidsplan benodigd. Het gaat of ging toch zo vaak goed? Waarom is er dan toch een veiligheidsplan nodig? Het lijkt ons verstandig de cijfers eens te bestuderen en voortijdig maatregelen te nemen. Eindigheid geeft in ieder geval perspectief en draagvlak. Want we moeten ook verder…

De komst van een groot aantal mensen uit andere culturen en met andere normen en waarden gaat hoe dan ook grote impact hebben op onze hechte gemeenschap. De kernwaarden voor onze leefbaarheid en veiligheid, die we altijd als vanzelfsprekend hebben ervaren, komen onder druk te staan. Dit ontkennen of bagatelliseren heeft geen zin. Ook in Albergen lezen we kranten, kijken we TV en horen we de verhalen van mensen die in de buurt van een AZC wonen. Ook de statistieken tonen aan dat onze angst terecht is. Als het CBS aangeeft dat 4 tot 8 % van de niet-westerse manlijke asielzoekers crimineel is, kunnen wij wel uitrekenen wat dat op een aantal van 150 betekent. Dat leidt tot angst onder de inwoners. Angst over de veiligheid van onze kinderen, vrouwen, ouderen en kwetsbaren. “Waar bent u dan bang voor?”, waren de woorden van de burgemeester. Die willen wij beantwoorden met een wedervraag: “Weet u wel wat er onder de inwoners leeft?”

3. Hoe verder?

De valse start, die de overheid, het COA, maar ook zeker het college van B&W hebben gemaakt heeft ertoe geleid dat het draagvlak voor een AZC in Albergen, zonder einddatum, tot vrijwel nul gereduceerd is.
Het is nu al zeker dat verschillende personen en groeperingen in Albergen alle legale middelen in zullen zetten om de komst van een AZC te vertragen en te frustreren. Daarnaast kan de gemeente en het COA ook zeker claims verwachten van direct omwonenden én dorpsbewoners die materiële en immateriële schade ondervinden van de komst van het AZC.

Wat is nodig om een AZC, na deze valse start, überhaupt nog kans van slagen te geven? De adviescommissie voor vreemdelingen zaken (ACVZ) adviseert om gemeenten;
Naar rato van het inwoner aantal, kansrijke asielzoekers op te laten vangen.
Tevens stelt het ACVZ dat het opvangen van deze kansrijke asielzoekers alleen kans van slagen heeft op het moment dat er voldoende geld van het rijk beschikbaar wordt gesteld, en de gemeenten de opvang van asielzoekers naar eigen inzicht moet kunnen organiseren.
-Het is voor draagvlak in gemeenten van belang, dat het rijk geen opvanglocaties gaat aanwijzen.

Er is momenteel geen enkel draagvlak en de gemeente heeft dit ook niet naar eigen inzicht kunnen invullen, aangezien deze locatie meerdere keren ongeschikt werd geacht. Daarnaast zorgt het opgelegde voorbereidingsbesluit, dat er het eerste jaar:
-geen werkzaamheden mogen worden uitgevoerd,
-geen asielzoekers mogen worden opgevangen,
-danwel afwijkende vergunningen worden aangevraagd.

Wij hebben er het volste vertrouwen in dat onze gemeenteraad het voorbereidingsbesluit in stand houdt, mede door de mate van dwang, en het gevoel van onrecht dat vooral de buurtbewoners is aangedaan. Deze kan pas teniet worden gedaan, nadat er een bevredigend resultaat uit de onderhandelingen komt welke bijdraagt aan een van de belangrijkste pijlers van een AZC namelijk draagvlak: De belangrijke pijlers onder deze voorwaarde zijn:

-Eindigheid van het AZC (binnen 3 jaar);
-Een tijdelijke vergunning;
-Zo snel mogelijk afbouw van deze AZC locatie.

De Gemeente Tubbergen doet vaak erg lang over principeverzoeken, soms tot één jaar. Aangezien dit een uiterst gevoelig en complex dossier is, is het voorstelbaar dat de besluitvorming een lange tijd in beslag gaat nemen. Het kan niet zo zijn dat er over een nacht ijs wordt gegaan, wat nu blijkbaar wel het geval is. Realiseer wel dat bij een eventueel positief besluit zonder eindigheid, het traject van bestemmingsplan procedures en vergunningsprocedures nog moet worden doorlopen. Het door het rijk aangehaalde Kruimelvergunningen besluit wordt louter ingezet bij een kleine aanpassingen bij een reeds doorgevoerde bestemming. Daar is hier geen sprake van. Dat een snelle opvang, zoals gewenst door de staatsecretaris, niet vanzelfsprekend is had voorzien kunnen worden. En omdat de complexiteit en impact op de gemeenschap groot is, is haastige spoed een slechte raadgever.

Te voorzien is dat er WOO verzoeken worden ingediend. Vele burgers ervaren het als een noodzaak om de ambtelijke en bestuurlijke gang van zaken te controleren. Dit omdat er het gevoel leeft, dat de bevolking zowel door gemeente als overheid onjuist is bejegend. En dat wordt niet geaccepteerd.

In het interview dat op 21 september in het NRC verscheen, zegt de burgemeester: “Ik denk dat er straks een goed functionerend AZC staat. Mét verbinding in het dorp”. Dat staat haaks op hoe het merendeel van de inwoners op dit moment tegenover de komst van een permanent AZC in Albergen staat. Er zal dus iets essentieels moeten gebeuren om de inwoners van Albergen mee te krijgen.

Wij hebben nog steeds het volste vertrouwen in onze gemeenteraad als het gaat om de eindigheid van het AZC, maar vinden het ook noodzakelijk dat het gemeentebestuur daar vol op inzet. “Hoe gaat u zorgen dat er een einddatum voor het AZC komt, waardoor de verbinding met het dorp ook daadwerkelijk kans van slagen heeft?

 

 

[26-9-2022] – Persbericht AZC Albergen 

Maandagavond 26 september organiseerden de groep Achterban Albergen en de gemeente Tubbergen gezamenlijk een informatie- en discussieavond in zalencentrum Morshuis, rondom de komst van een AZC in Albergen. De groep Achterban Albergen is een initiatief van een aantal inwoners van Albergen, met als doel het met raad en daad bijstaan van de direct omwonenden van ’t Elshuys.

De avond werd door 450 inwoners van Albergen bezocht. Ook het volledige college en een groot deel van de gemeenteraadsleden van Tubbergen waren aanwezig. Onder uiterst deskundige leiding van Jeroen Roozendaal werd een rondetafelgesprek gevoerd door burgemeester Haverkamp, portefeuillehoudende wethouder Bekhuis, beoogd locatiemanager van het AZC in Albergen Kootstra en een groep inwoners van Albergen, waaronder een vertegenwoordiger van de Dorpsraad.

In het rondetafelgesprek kwamen drie thema’s aan bod:

  • Proces, communicatie en besluitvorming
  • Leefbaarheid en veiligheid
  • Hoe verder?

De thema’s en de bijbehorende vragen waren samengesteld op basis van input van de inwoners van Albergen. Zij konden vooraf vragen indienen, waarop ze graag antwoord van de gemeentebestuurders en/of het COA wilden hebben.

Ieder thema werd kort door de gespreksleider geïntroduceerd. Deze intro’s zijn als bijlage aan dit bericht toegevoegd. Vervolgens kwamen er stevige discussies tussen de tafelgasten op gang. De vragen en opmerkingen waren scherp en kritisch, maar bleven binnen de vooraf afgesproken respectsnormen. Na ieder thema kregen de aanwezigen in de zaal de mogelijkheid om te reageren, waarvan veelvuldig gebruik werd gemaakt.

Rode draad in de discussies, en de reacties daarop, was het verlies van vertrouwen in de besluitvorming en het ontbreken van perspectief. Op dat laatste punt werd vooral het niet afdwingen van een einddatum als onoverkomelijk bezwaar gezien. Burgemeester en wethouder werden meermalen met klem verzocht daarover opnieuw in gesprek te gaan met de staatssecretaris en/of het COA. Ook richting de aanwezige raadsleden werd aangegeven dat een AZC in Albergen, zonder concrete einddatum, geen enkel draagvlak heeft.

De vragen richting het COA gingen vooral over de veiligheid rondom het AZC. Aan de tafel en in de zaal werden daar grote zorgen over uitgesproken, onderbouwd met onderzoeksrapporten en berichtgeving uit de landelijke media over incidenten met asielzoekers. Het COA, maar ook burgemeester en wethouder, zegden toe om maximaal in te zetten op veiligheid, ook in handhavende zin, en daar de omwonenden zoveel mogelijk bij te betrekken.

De vooraf ingediende vragen worden, aangevuld met de vragen die vanuit de zaal werden gesteld, schriftelijk aangeboden aan het college van B&W, met een afschrift aan de gemeenteraad. Richting de aanwezige raadsleden werd nadrukkelijk verzocht om pas tot besluitvorming over te gaan, als alle vragen afdoende beantwoord zijn.

Woordvoerder Hennie de Haan gaf een korte toelichting over de besteding van de gelden die gedoneerd worden middels crowdfunding via https://www.gofundme.com/nl-nl/discover

De gelden gaan naar de Stichting in oprichting, die de democratische rechten van inwoners van Albergen gaat behartigen. Het stichtingsbestuur en andere vrijwilligers werken onbezoldigd, maar budget is nodig voor inhuur van (juridische) advies en het mogelijk voeren van procedures. Zodra de stichting een eigen bankrekening heeft kan daar direct aan worden gedoneerd.

Tot slot bedankte de groep Achterban Albergen de gespreksleider, alle tafelgasten en iedereen die aan de constructieve avond heeft bijgedragen. Aan burgemeester en wethouder en de vertegenwoordiger van het COA werd daarbij een ludiek cadeau overhandigd met het verzoek daarmee tot een verstandig besluit te komen.

 

[26-09-2022] – BIJLAGE PERSBERICHT: Thema’s en intro’s rondetafelgesprek omtrent AZC Albergen 26 september 2022

1. Proces, communicatie en besluitvorming

Op 16 augustus werd Albergen overvallen met het nieuws over de komst van een permanent AZC in onze kleine gemeenschap. Het gemeentebestuur reageerde eveneens enorm verbaasd en geschokt. Later bleek echter dat de gemeente al veel eerder met overheid en COA heeft gesproken over een AZC in Albergen. Onder de bewoners ontstond grote twijfel, of beter gezegd onvrede, over de rol die het gemeentebestuur in deze voorgesprekken heeft vervuld.

Dat gevoel is alleen maar versterkt door de onderhandelingen die vervolgens tussen college en de staatssecretaris plaatsvonden. Al na één onderhandeling werd een akkoord bereikt, zonder overleg met omwonenden en gemeenteraad en zonder het vaststellen van een einddatum.
Een akkoord dat door onze bestuurders als een overwinning gevierd leek te worden en ook de gemeenteraad leek zich neer te leggen bij het volledig voorbijgaan aan de 2 belangrijkste punten van hun motie en het eerder in werking gestelde voorbereidingsbesluit. Onvrede sloeg bij onze inwoners om in boosheid, frustratie en totaal verlies van vertrouwen.
Dat is ook op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt met verschillende acties. Deze meer dan heldere signalen, met een overduidelijke boodschap ‘geen eind = geen deal’, werden door de burgemeester volledig genegeerd.
Op 19 september tekende zij heimelijk een kaderovereenkomst met de staatssecretaris en het COA. Daarmee bereikte ons vertrouwen een absoluut dieptepunt. Het tekenen onder een verkeerde datum versterkte ons gevoel van onbetrouwbaarheid of zelfs ‘sjoemelpraktijken’.

2. Leefbaarheid en veiligheid

Al jarenlang behoort Tubbergen tot de meeste veilige gemeenten van Nederland, vaak zelfs op plek 1. We kennen elkaar, letten op elkaar en helpen elkaar. De kernwaarden van het eeuwenoude Noaberschap worden ons nog steeds met de paplepel ingegoten.
Vanuit dat principe wordt Albergen door alle inwoners ervaren als een bijzonder fijne en veilige plek om te wonen en te leven. Een groot deel van onze jeugd wil per se in ons dorp blijven wonen en moet alles op alles zetten om een eigen woonruimte in ons dorp te bemachtigen.

De komst van een groot aantal mensen uit andere culturen en met andere normen en waarden gaat hoe dan ook grote impact hebben op onze hechte gemeenschap. De kernwaarden voor onze leefbaarheid en veiligheid, die we altijd als vanzelfsprekend hebben ervaren, komen onder druk te staan. Dit ontkennen of bagatelliseren heeft geen zin. Ook in Albergen lezen we kranten, kijken we TV en horen we de verhalen van mensen die in de buurt van een AZC wonen. Ook de statistieken tonen aan dat onze angst terecht is. Als het CBS aangeeft dat 4 tot 8 % van de niet-westerse manlijke asielzoekers crimineel is, kunnen wij wel uitrekenen wat dat op een aantal van 150 betekent. Dat leidt tot angst onder de inwoners. Angst over de veiligheid van onze kinderen, vrouwen, ouderen en kwetsbaren.

3. Hoe verder?

De valse start, die de overheid, het COA, maar ook zeker het college van B&W hebben gemaakt heeft ertoe geleid dat het draagvlak voor een AZC in Albergen, zonder einddatum, tot vrijwel nul gereduceerd is.
Het is nu al zeker dat verschillende personen en groeperingen in Albergen alle legale middelen in zullen zetten om de komst van een AZC te vertragen en te frustreren. Daarnaast kan het COA ook zeker claims verwachten van direct omwonenden én dorpsbewoners die materiële en immateriële schade ondervinden van de komst van het AZC.

In het interview dat op 21 september in het NRC verscheen zegt u: “Ik denk dat er straks een goed functionerend AZC staat. Mét verbinding in het dorp”. Dat staat haaks op hoe het merendeel van de inwoners op dit moment tegenover de komst van een permanent AZC staat. Er zal dus iets moeten gebeuren om de inwoners van Albergen mee te krijgen. Wij hebben nog steeds het volste vertrouwen in onze gemeenteraad als het gaat om de eindigheid van het AZC, maar vinden het ook noodzakelijk dat het gemeentebestuur daar vol op inzet.


©2024 St. Democratisch Recht Noord-Oost Twente